Pages

Monday, March 14, 2011

Bahaya radiasi & bahan kimia plastik .


Hari ini berita mengenai kesihatan banyak dilaporkan di kaca tv, berikutan dengan kemunculan Menteri Kesihatan mengumumkan beberapa perkara penting yang perlu dipandang serius dan perlu diberi perhatian yang lebih oleh penduduk Malaysia . Antara perkara yang di'highlight'kan ialah mengenai :


i) pengimportan makanan dari negara Jepun.

Umum mengetahui bahawa baru2 ini dunia telah dikejutkan dengan satu gegaran gempa bumi dari dasar laut di pantai timur laut Sendai  yang berukuran 8.9 skala richter yang menyebabkan beberapa bencana lain seperti tsunami  setinggi 10 meter dan kebakaran di negara tersebut . * Pray for them * Ekoran dari bencana ini, berlaku kebocoran pada salah satu loji janakuasa nuklear yang menyebabkan pendedahan kepada radiasi . Memandangkan Malaysia mengimport makanan seperti hasil ikan , buah- buahan , makanan dalam tin , bahan bijirin dan minuman dari negara Jepun, maka selepas ini kemasukan bahan makanan ini akan lebih diperketatkan bagi menjamin keselamatan makanan dari terdedah kepada ancaman bahan radiasi . This news is quiet dissapointed for myself cos im a japanese food loverrrrr.. So ini lagi satu cabaran kerja kepada penguatkuasa Kesihatan dan lain- lain agensi di semua pintu masuk antarabangsa . Kerja kuat yea klu tak cukup pegawai boleh panggil saya :)


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgY_gq9anFjuFfzNxLUnEq-6FLQHcN7KbLRElq0k9RJT_uvh1ITRNsm0Z3QQVM3dc7XBNmlhnGPdnvV4XBEZEJHB0trL90ffjC6aG7CqzNTkQCeVnScjBNoMn2G-6zfX8GOm9uBPtpAv1w/s320/02122010604.jpg



ii) bahaya penggunaan botol susu berasaskan polycarbonate .

* ok, sape2 yg study kimia boleh huraikan unsur2 yg terdapat di dalam polycarbonate (-O-(C=O)-O-)  

Bahan polimer ini digunakan di dalam pembuatan botol susu untuk jadikannya keras dan kelihatan lutsinar selain sifatnya yang mudah dibentuk . Bahan kimia bisphenol A (BPA) ini banyak digunakan di dalam industri pembuatan bahan komoditi dan kejuruteraan yang melibatkan plastik . Ok, bahayanya pula ialah boleh mengakibatkan gangguan kepada sistem dan fungsi tubuh pada bayi yang menggunakan botol susu yang mengandungi bahan kimia di tersebut . Jadi kepada adek saya dan ibubapa yang lain yang mana ingin mula menyusukan bayi menggunakan botol susu . You all have to be more ALERT oke ! 

my niece, medina cyg yang da mula hisap botol susu sbb mamanya da kne msk kje soon .

2 comments:

  1. thanx a lot for da info..td baru jer discuss ngan jeff lps ni kene hati2 beli brg terutama mknan..hehehe..*comey nyer medina tido!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. welcome dear.
    i post something yg i tahu utk dikongsi bsame.
    utk kebaikan sejagat ;p
    mari la dtg tgk medina !

    ReplyDelete